قهوه

انواع قهوه: از قهوه ترک و اسپرسو تا آفوگاتو

یک فنجان لاته

اگر همیشه خجالت می کشیدید از باریستا تفاوت اسپرسو و ریسترتو را بپرسید، این مقاله مناسب شماست.

با بیشتر از دوازده نوع نوشیدنی قهوه که در منوی کافه سیکاس است، تصمیم گیری برای انتخاب نوشیدنی مناسب گاهی اوقات می تواند دشوار شود.

از آفوگاتو گرفته تا کارامل ماکیاتو، امریکانو یا دوپیو، این مقاله به توضیح انواع مختلف نوشیدنی قهوه کمک می کند.

انواع نوشیدنی قهوه

1. قهوه ترک (Turkish coffee)

قهوه ترک، همان طور که از نامش مشخص است، مخصوص ترکیه است ولی در کشور های دیگری در خاورمیانه و اروپای شرقی نیز تولید و مصرف میشود. عبور ندادن پودر قهوه از فیلتر و ریختن آن به همان صورت در فنجان، تفاوت مهم قهوه ترک با دیگر قهوه ها است. فال قهوه از یکی از جذابیت ها و مزایای قهوه ترک است.

2. قهوه فرانسه (فیلتری یا French coffee)

مخترع قهوه فرانسه اولین بار آن را در کشور فرانسه درست کرد ولی قهوه فرانسه، یک قهوه برزیلی می باشد. French coffee همان قهوه معمولی است که به طور کامل سائیده شده است. قهوه فرانسه رقیق است و نسبت به دیگر قهوه ها کافئین کمتری دارد.

3. قهوه دمی

روش فیلتری و قطره ای از محبوب ترین روش های دم کردن قهوه است. در این روش به طور معمول آسیاب قهوه بزرگ و تقریبا مساوی با آسیاب فرانسه است‌. معمولا یک نوشیدنی صاف، فاقد ته نشین و بدون کف حاصل این دم آوری است.

4.اسپرسو

اسپرسو مزه تلخی دارد و خالص ترین قهوه برای نوشیدن به شمار میرود. یک جرعه از قهوه بدون آب جوش اضافی. با اضافه کردن ترکیباتی به آن چندین قهوه دیگر به دست می آیند و این از مهم ترین مزایای قهوه اسپرسو است.

5.دوپیو

نوشیدنی دوپیو از دو جرعه اسپرسو بدون آب جوش و شیر تشکیل می شود که معادل 60 میلی گرم قهوه است.

6.ریسترتو

ریسترتو در ایتالیایی به معنی “محدود” است، یک جرعه از قهوه اسپرسو است با این تفاوت که با نصف آبی که برای استخراج اسپرسو استفاده میشود بدست آمده. نتیجه این کار، یک جرعه قهوه خوشمزه و غلیظ است. یک قهوه ریسترتو معمولا به شکل خالص مصرف می شود اما میتوان آن را با شیر نیز ترکیب کرد.

7.آمریکانو (Caffè Americano)

کافه آمریکانو یا آمریکانو از رقیق کردن اسپرسو با آب جوش تهیه می شود که باعث می شود قدرتی مانند قهوه های دمی سنتی داشته باشد با طعمی متفاوت. قدرت یک آمریکانو با تعداد جرعه های اسپرسو و مقدار آب جوش آن تغییر می کند. اگر میخواهید آمریکانو شما طعم قوی تری داشته باشد، باید تعداد جرعه های بیشتری اسپرسو را با مقدار کمتری آب جوش رقیق کنید.

8.کافه لاته

یک شات اسپرسو و شیر بخار شده، ترکیبات کافه لاته هستند که محبوبیت زیادی دارد. لاته تلخی کمی دارد و همراه با کف زیاد درست میشود.

9.موکا (موکاچینو)

اگر به کافه لاته، شربت یا پودر شکلات اضافه شود و گاهی خامه روی آن قرار گیرد، موکا به دست می آید.

10.کاپوچینو

کاپوچینو دارای سه لایه است. یک شات اسپرسو اولین لایه، شیر بخار شده دومین لایه و شیر پف دار و کف دار آخرین لایه است. گاهی اوقات پودر کاکائو را روی لایه آخر می ریزند و با آن طرح های زیبایی را میسازند.

11.فلت وایت (flat white coffee)

با ریختن شیر بخار داده شده و بدون کف روی یک شات اسپرسو،) flat white coffee فلت وایت( حاصل میشود. فرق فلت وایت با کاپوچینو در نداشتن شیر کف دار و شکلات روی آن است.

12.ماکیاتو (Macchiato coffee)

با ریختن فوم شیر روی یک شات اسپرسو ماکیاتو درست میشود.

13.کورتادو

کورتادو و لاته در حجم نوشیدنی و درصد استفاده از فوم شیر و اسپرسو تفاوت دارند. کافه لاته معمولا از دو سوم شیر و یک سوم اسپرسو تشکیل شده است ولی کورتادو نصف شیر و نصف اسپرسو است.

14.آفوگاتو

برای تهیه آفوگاتو یک شات اسپرسو را روی یک دسر (اغلب بستنی) می ریزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *