قهوه

آسیاب قهوه: راهنمای کامل میزان آسیاب قهوه

آسیاب قهوه ریز تا درشت

اگر به تازگی به دم کردن قهوه علاقه‌مند شده‌اید، ممکن است اندازه آسیاب قهوه نیز مورد توجه شما قرار گرفته باشد. چه نوع آسیابی برای فرنچ پرس، اسپرسو یا قهوه سرد دَم بهتر است؟ ممکن است وسوسه شوید به جای خرید دانه‌های از قبل آسیاب شده، یاد بگیرید که چگونه دانه‌های قهوه را در خانه آسیاب کنید. نمودار اندازه آسیاب قهوه ما دارای تمامی اطلاعاتی است که برای تبدیل شدن به یک متخصص آسیاب نیاز دارید. از ریزترین آسیاب تا درشت‌ترین، در ادامه به بررسی تمام اطلاعاتی که چرا باید در خانه دانه‌های قهوه را آسیاب کنید یا هر سایز از آسیاب برای چه دستگاهی مناسب است را جمع‌آوری کرده‌ایم. به قسمت سوالات متداول مراجعه کنید تا بتوانید بهترین اندازه آسیاب را برای روش دم کردن مورد علاقه خود پیدا کنید.

چرا باید دانه‌های قهوه را در خانه آسیاب کنید؟

وقتی صحبت از طعم قهوه می‌شود تازگی مهم‌ترین مسئله است. فرقی نمی‌کند دانه قهوه چه رستی داشته باشد یا برای کدام کشور باشد، برای اینکه بیشترین طعم را از دانه‌های خود به دست آورید باید دانه‌ها تازه باشند. در واقع باید مطمئن شوید که دانه‌ها به تازگی رست و آسیاب شده باشند. زمانی که دانه های قهوه با اکسیژن تماس پیدا می‌کنند با از دست دادن طعم خود کهنه می‌شوند، به همین دلیل است که قهوه تازه رست شده تا مدت دو هفته بهترین طعم را دارد. این در حالی است که قهوه تازه آسیاب شده، چند دقیقه بعد از آسیاب طعم خود را از دست می‌دهد. حتی اگر بهترین قهوه را خریداری کرده باشید اما مدت زیادی از آسیاب آن‌ها گذشته باشد قهوه شما طعم بدی خواهد. برای داشتن بهترین طعم، دانه‌های خود را درست قبل از دم کردن آن ها آسیاب کنید.
یکی دیگر از دلایل آسیاب کردن دانه‌های قهوه در خانه این است که انواع مختلف قهوه‌سازها به اندازه‌های آسیاب قهوه متفاوتی نیاز دارند. کمی بعد به جزئیات خواهیم پرداخت. اما به خاطر داشته باشید که برخی از روش‌های دم کردن به دانه‌هایی با آسیاب خاص نیاز دارند و ممکن است خرید آن‌ها در فروشگاه دشوار باشد. اگر دانه‌های خود را در خانه آسیاب می‌کنید می‌توانید به راحتی اندازه آسیاب هر دانه از اسپرسو گرفته تا فرنچ پرس را با دستگاه خود مطابقت دهید.

مزایای آسیاب قهوه در منزل

  • طعم خیلی بهتر
  • متناسب کردن اندازه آسیاب با قهوه
  • امتحان کردن با اندازه‌عای مختلف آسیاب

معایب آسیاب در منزل

  • کمی وقت‌گیرتر است
  • باید حتما آسیاب قهوه داشته باشید

انواع آسیاب قهوه

آسیاب قهوه دارای هفت اندازه اصلی است. به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید آسیاب‌ها چه شکلی هستند و برای چه نوع قهوه‌سازی مناسب هستند. برای اینکه فهرست جامع ما کامل باشد از هر کدام از هفت آسیاب قهوه عکس‌هایی از نزدیک گرفته‌ایم تا بتوانید با بافت آن‌ها آشنا شوید. برای واحد اندازه‌گیری ما یک سکه آمریکایی را اضافه کرده‌ایم که قطر آن 0.955 اینچ و عرض آن 0.069 اینچ است.

آسیاب بیش از حد درشت

قهوه بسار درشت آسیاب شده

دانه‌های بیش از حد درشت تنها کمی آسیاب می‌شوند و برای آسیاب شدن آن‌ها باید از آسیاب آج دار استفاده کنید. این دانه‌ها بافت بسیار سختی دارند و می‌توانید شکل دانه اصلی را در آن‌ها ببینید. این آسیاب برای قهوه سرد و قهوه استایل کابوی (قهوه جوشانده شده در تابه با تفاله) مناسب است.

آسیاب درشت

دانه درشت بافتی شبیه به نمک دریایی یا کوشر دارد. با تکه‌های بزرگ و یکنواخت. این آسیاب برای فنجان قهوه فرنچ پرس و پرکولاتور بهترین است.

آسیاب درشت متوسط

قهوه متوسط درشت آسیاب شده

دانه‌های درشت متوسط بافتی مانند ماسه زبر دارند که بین سطوح آسیاب متوسط و درشت است. این آسیاب در دم کردن قهوه مثل Café Solo یا کِمِکس استفاده می‌شود.

آسیاب متوسط قهوه

قهوه متوسط آسیاب شده

آسیاب متوسط رایج‌ترین اندازه برای دانه‌های از قبل آسیاب شده با بافتی مانند ماسه نرم است. این آسیاب برای قهوه سازهای قطره‌ای و قهوه‌های دمی که شبیه سیفون‌‌ هستند، مناسب‌اند. این مدل حتی برای ایروپرس AeroPress اگر بیش از سه دقیقه دم بکشد مناسب خواهد بود.

آسیاب متوسط ریز

قهوه متوسط ریز آسیاب شده

دانه‌های آسیاب متوسط بافت کمی نرم‌تر از ماسه دارند. این آسیاب برای دمی‌های مخروطی شکل و ایروپرس‌ها استفاده می‌شود و به دو تا سه دقیقه زمان برای دم کشیدن نیاز دارند.

آسیاب ریز

قهوه ریز آسیاب شده

دانه‌های ریز آسیاب شده بافتی بسیار صاف دارند و به پودر نزدیک هستند. این نوع از آسیاب نیز به راحتی در کسیه‌های قهوه‌های دمی یافت می‌شوند و اغلب به عنوان آسیاب اسپرسو برچسب گذاری می‌شوند. این آسیاب برای اسپرسوسازها ضروری است. این مدل همچنین برای ایروپرس نیز مناسب است و زمان دم کردن آن بین یک تا دو دقیقه است.

آسیاب خیلی ریز

قهوه بسیار ریز آسیاب شده

اندازه آسیاب بسیار ریز دارای بافتی مانند پودر یا آرد است. آسیاب بسیار ریز بیشتر برای تهیه قهوه ترک استفاده می‌شود و گاهی به آن آسیاب ترکی نیز می‌گویند.

بهترین اندازه آسیاب برای هر روش دم کردن چیست؟

بهترین اندازه آسیاب

یک قانون سرانگشتی خوب هنگام تصمیم‌گیری در مورد اندازه آسیاب این است که هرچه دانه‌های خود را درشت‌تر آسیاب کنید، آهسته‌تر به آب طعم می‌دهند. ممکن است بخواهید نحوه کار دم آوری مورد نظر خود را در نظر بگیرید. وقتی آب را به سرعت می‌ریزید باید قهوه بتواند به سرعت طعم را به آن بدهد. اگر قرار است آب برای مدت طولانی‌تر در کنار دانه‌ها بماند، دانه‌های بزرگ‌تری می‌خواهید که آهسته‌تر عطر و طعم بدهد.

  • روش‌های دم‌آوری مانند فرنچ پرس و دم کردن سرد، شامل قرار گرفتن آب در کنار دانه برای حداقل چند دقیقه است. بنابراین برای جلوگیری از عصاره‌گیری بیش از حد، از دانه‌های درشت آسیاب شده استفاده می‌شود.
  • در این بین برای دم کردن ظرف‌های مختلفی مانند ظرف‌های قطره‌ای وجود دارد که اجازه می‌دهند آب برای چند ثانیه بماند به همین دلیل به دانه‌های قهوه با آسیاب متوسط یا خیلی متوسط نیاز است.
  • از طرف دیگر روش‌هایی مانند اسپرسوسازها و موکاپات‌ها آب یا بخار را خیلی سریع از بین می‌برند بنابراین به دانه‌هایی با آسیاب ریز نیاز دارید.

چرا اندازه آسیاب اهمیت دارد؟

اندازه آسیاب می‌تواند بر طعم و بافت قهوه دم کرده شما تاثیر بگذارد و به معنای تفاوت بین قهوه خوشمزه، قهوه خوش طعم، قهوه بی‌مزه، ملایم یا قهوه بیش از حد بافت‌دار است.

بافت

اگر تا به حال یک فنجان تلخ و رُسی قهوه فرنچ پرس نوشیده‌اید می‌دانید که استفاده از اندازه آسیاب اشتباه می‌تواند بر قهوه دم کرده شما تاثیر بگذارد. وقتی با یک فیلتر فلزی مانند فرنچ پرس، پرکولاتور یا دستگاه اسپرسوساز قهوه دم می‌کنید، آسیاب کردن خیلی ریز می‌تواند باعث شود پودر در سوراخ‌های فیلتر حرکت کند و قهوه دم شده شما را شور، کدر و بیش از حد بافت‌دار کند.
فیلترهای پارچه‌ای و کاغذی بافت‌های تنگ تری دارند بنابراین بعید به نظر می رسد که قهوه از آن رد شود. حتی اگر خیلی ریز آن ها را آسیاب کنید، ممکن است متوجه شوید که دم کردن قهوه‌تان خیلی بیشتر طول می‌کشد.

طعم

برای به دست آوردن بهترین طعم از دانه‌ها باید آن‌ها را به خوبی عصاره‌گیری کنید. عصاره‌گیری زمانی انجام می‌شود که آب از میان دانه‌ها حرکت می‌کند و طعم و کافئین متمایز قهوه را می‌گیرد. هنگام دم کردن باید از عصاره‌گیری بیش از حد و کم اجتناب کنید و به جای آن درست در میانه عصاره‌گیری خوب را انجام دهید.

عصاره‌گیری کم چیست؟

عصاره‌گیری کم زمانی است که آب نمی‌تواند طعم کافی را در حین عبور از قهوه بگیرد. اگر از فیلتر یا دمای آب اشتباه استفاده کنید ممکن است این اتفاق بیفتد اما بزرگترین عامل در عصاره‌گیری کم دانه قهوه است که خیلی درشت آسیاب شده است. قهوه با عصاره‌گیری کم دارای طعم ضعیف و ملایمی است و طعم اسیدی و کمی ترش یا شور دارد.

عصاره‌گیری بیش از حد چیست؟

عصاره‌گیری بیش از حد زمانی است که آب هنگام عبور از دانه‌ها طعم زیادی به خود می‌گیرد. به طور کلی این نوع از پودر‌ توسط دانه‌های قهوه که خیلی ریز آسیاب شده‌اند ایجاد می‌شود. قهوه بیش از حد عصاره‌گیری شده تلخ و بسیار قوی است و طعم پیچیده‌ای ندارد.

انواع آسیاب

برای به دست آوردن بهترین اندازه آسیاب به یک  دستگاه آسیاب خوب نیاز دارید. دو نوع اصلی آسیاب قهوه وجود دارد تیغه‌ای و آج دار. آسیاب‌های تیغه‌ای، تیغه‌های فلزی را در یک حرکت ملخ مانند می‌چرخانند تا دانه‌های قهوه را برش دهند. برای تنظیم اندازه آسیاب در آسیاب تیغه‌ای باید زمان بیشتر یا کمتری آسیاب کنید. هر چه قدر زمان آسیاب بیشتر طول بکشد، اندازه قهوه آسیاب شده ریز تر می‌شود. آسیاب‌های تیغه‌ای ارزان‌تر هستند اما دقت کمتری دارند و دانه‌های نامناسب بیشتری تولید می‌کنند.

آسیاب‌های آج دار با خرد کردن دانه‌های قهوه بین آج های چرخان کار می‌کنند. آن‌ها معمولا طیف وسیعی از تنظیمات اندازه آسیاب را دارند که فاصله بین آج ها را تغییر می‌دهد. آسیاب‌های آج دار می‌توانند دستی یا برقی باشند و معمولا گران‌تر هستند اما دانه‌های مناسب تولید می‌کنند.

سوالات متداول

بهترین اندازه آسیاب فرنچ پرس چیست؟

آسیاب درشت برای دم کردن فرنچ پرس با بافتی ضخیم شبیه به نمک دریایی بهترین است. این کار از عصاره‌گیری بیش از حد یا تفاله شدن بیش از حد قهوه شما جلوگیری می‌کند.

اندازه آسیاب قهوه مناسب برای دم کردن سرد چقدر است؟

دم سرد با اندازه بیش از حد درشت که معمولا بزرگ‌ترین تنظیم در دستگاه آسیاب آج دار است، بهترین عملکرد را دارد. این به این دلیل است که در دمای پایین در مدت زمان طولانی قهوه دم می‌کشد.

بهترین اندازه آسیاب کمکس چیست؟

دم آوری کمکس

قهوه‌های دمی کمکس با اندازه آسیاب درشت متوسط که بافتی مانند ماسه درشت دارد بهتر کار می‌کند.

ایده‌آل‌ترین اندازه آسیاب ایروپرس چیست؟

برای یک فنجان قهوه عالی ایروپرس، بسته به مدت زمانی که اجازه می‌دهید دم بکشد، اندازه آسیاب متوسط و ریز می‌خواهید و برای دم کردن بیشتر از سه دقیقه از اندازه متوسط پودر استفاده کنید. برای دو تا سه دقیقه از دانه‌های متوسط ریز و برای یک تا دو دقیقه دانه‌های ریز را امتحان کنید.

بهترین اندازه آسیاب برای قهوه پور اور pour- over چیست؟

قهوه‌های پور اور با اندازه دانه‌های متوسط و متوسط ریز بهتر دم می‌کشند.

بهینه‌ترین اندازه آسیاب اسپرسو چیست؟

برای قهوه اسپرسو به دانه‌های ریز آسیاب شده نیاز دارید. اسپرسو به سرعت آب را از لا به لای دانه‌ها عبور می‌دهد. یک شات قوی نیاز به پودر ریز دارد.

بهترین اندازه آسیاب قهوه قطره‌ای چیست؟

دم آوری قطره ای

قهوه‌سازهای قطره‌ای معمولا با اندازه آسیاب متوسط شبیه به ماسه‌های صاف بهتر کار می‌کنند.

کدام اندازه آسیاب هنگام استفاده از موکاپات بهتر عمل می‌کند؟

موکاپات‌ها مشابه اسپرسوسازها نیاز به اندازه آسیاب ریز دارند.

هر چند وقت یکبار باید قهوه را آسیاب کنید تا تازه بماند؟

برای تازه‌ترین طعم قهوه هر بار که قهوه دم می‌کنید، قهوه خود را آسیاب کنید. طعم قهوه حدود 15 دقیقه پس از آسیاب کردن شروع به از دست رفتن می‌کند. بنابراین برای تازه نگه‌داشتن آن باید قبل از دم کردن مقدار مورد نیاز خود را آسیاب کنید.

نتیجه‌گیری

یادگیری نحوه آسیاب کردن دانه‌ها دشوار نیست. با کمک این راهنمای جامع می‌توانید به راحتی دانه‌های خود را به اندازه مناسب خرد کنید. از درشت تا خیلی ریز، اندازه‌های آسیاب خیلی کمی وجود دارد و آسیاب کردن دانه‌های قهوه‌ای که به خوبی آسیاب شده‌اند شما را آماده می‌کنند تا یک فنجان قهوه خوشمزه دم کنید. امیدوارم این نمودار اندازه آسیاب قهوه به تمام سوالات شما پاسخ داده باشد و به شما در تهیه بهترین قهوه ممکن کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *